آموزشی

گروه های بویایی و نت های عطر چیست معرفی جامع نت های عطر

نت های عطر چیست

نت های عطر به عناصر و مؤلفه‌های مختلفی از ترکیب عطر اشاره دارند که متشکل از ترکیبات مختلفی می‌شوند و بویایی عطر را تشکیل می‌ دهند. نت‌ های عطر چیست و به چند دسته تقسیم می شوند.

نت های عطر به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. نت های عطر بالا (Top Notes): این نت‌ ها اولین بویی هستند که از عطر احساس می‌شود و معمولاً در ابتدای استفاده از عطر قابل تشخیص هستند. معمولاً تا 15 دقیقه اول بوی آنها حس می‌شود و سپس تدریجاً محو می‌شوند. نت‌ های بالا اغلب از ترکیبات میوه‌ای یا مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، گریپ‌ فروت و یا ترکیبات گیاهی تازه استفاده می‌شوند.

 

  1. نت های عطر میانی (Middle Notes): این نت‌ ها به عنوان قلب عطر شناخته می‌شوند و بعد از نت‌ های بالا ظاهر می‌شوند. آنها بوی ثابت‌تر و متعادل‌ تری دارند و معمولاً پس از 15 تا 60 دقیقه استفاده از عطر به خوبی قابل تشخیص هستند. نت‌ های میانی شامل عناصری مثل میخک، رز، یاسمن و ادویه‌جات مختلف هستند.

 

  1. نت های عطر پایانی (Base Notes): این نت‌ ها بوی پایدار عطر را تشکیل می‌دهند و بعد از مدتی (حدود 30 دقیقه به بالا) ظاهر می‌شوند. آنها اغلب شامل ترکیبات سنگین‌تر و عمیق‌تری مانند وانیل، مشک، دانه تونکا و نعناع هستند.

 

گروه‌ های بویایی و نت های عطر چگونگی تغییر بوی آن در طول زمان و همچنین بر اساس نوع و انتخاب مواد مورد استفاده در ترکیب عطر مشخص می‌ کنند و تجربه عطری را برای فرد تا حد زیادی تعیین می‌کنند.

 

چرخه رایحه عطری چیست

گروه های بویایی و نت های عطر

چرخه رایحه یک مفهوم مرتبط با تجربه گروه‌ های بویایی و نت های عطر است که به تغییراتی اشاره دارد که عطر از زمان اسپری یا استفاده از آن تا زمانی که بوی آن روی پوست مشخص و تماماً تغییر کند، تجربه می‌شود.

رایحه‌ های عطر به دسته‌ بندی‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند تا توصیف کننده‌ی بوی عطر باشند. این دسته‌ بندی‌ها عبارتند از:

 

  1. رایحه‌های گلی (Floral): این دسته شامل عطر هایی است که بوی گلها و گلابی‌ها را دارند. مثال‌ هایی از این دسته شامل رز، یاسمن، لیلیوم و گل مریم هستند.

 

  1. رایحه‌های چوبی (Woody): این عطرها بوی چوب و ادویه‌ های چوبی را دارند. نمونه‌ هایی از این دسته شامل سدر، صندل، وتیور و چوب گایاک هستند.

 

  1. رایحه‌های ادویه‌ای (Spicy): این عطرها شامل ترکیبات ادویه‌ای و گیاهان مانند دارچین، میخک، فلفل سیاه و زیره سیاه هستند.

 

  1. رایحه‌های میوه‌ای (Fruity): این دسته شامل بوی میوه‌ های تازه و شیرین می‌شود. نمونه‌ هایی از این دسته شامل میوه‌هایی مثل توت فرنگی، آلبالو، آناناس و تمشک هستند.

 

  1. رایحه‌های شیرین (Sweet): این عطرها دارای بوی شیرین و شکلاتی هستند. مثال‌هایی از این دسته شامل وانیل، کارامل و شکلات هستند.

 

  1. رایحه‌های ملایم (Fresh): این دسته عطرها بوی تازگی و سبزیجات را دارند. نمونه‌هایی از این دسته شامل عطرهایی مثل لیمو، نعناع هندی و گلابی هستند.

 

  1. رایحه‌های اقیانوسی (Aquatic): این عطرها بوی تند ابی دریا و هوای اقیانوسی را به خود دارند. مثال‌هایی از این دسته شامل عطر هایی با نام‌های مثل “آکوا دی جیو” هستند.

 

  1. رایحه‌های خنک (Cool): این عطرها دارای بوی خنک و منعش مثل یخ می‌باشند. به عنوان مثال، عطرهای با بوی خنکی از ترکیبات مانند مرکبات و ادویه‌های خنک تشکیل شده‌اند.

 

توجه داشته باشید که بسیاری از عطرها ترکیبی از این دسته‌های رایحه‌ای هستند و توصیف بوی یک عطر ممکن است به چندین دسته برخوردار باشد. همچنین، هر عطر ممکن است ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته باشد که توصیف آن را به تعبیرات دقیق‌تر و کامل‌تری انجام دهد.

 

چرخه رایحه به ترتیب از نت‌ های بالا به میانی و سپس به پایانی تغییر می‌کند. این تغییرات با تبخیر و ترکیب مواد مختلف در عطر اتفاق می‌افتد و تجربه بویایی عطر را تا زمانی که بوی آن به تمامی نت‌ ها منتقل شود، شکل می‌دهد. این چرخه رایحه تجربه عطری را برای فرد جذابتر و پویایی می‌کند.

 

گروه های بویایی و نت های عطر

گروه های بویایی و نت های عطر

صحیح است که عطرها به گروه‌ های بویایی مختلف تقسیم می‌شوند، و این گروه‌ ها شامل گروه بویایی آروماتیک، مدیترانه‌ای، مرکباتی، گل‌دار، چوبی، شرقی و چرمی می‌باشند. البته توضیحات بیشتری در مورد هر گروه بویایی عطرها به شرح زیر می‌باشد:

 

  1. گروه آروماتیک (Aromatic): این گروه عطرها بر اساس رایحه‌های گیاهی و ادویه‌ای مانند آویشن، رزماری، نعناع و گل مریم تشکیل شده است. گروه بویایی آروماتیک‌ ها عمدتاً برای استفاده روزانه و در فصل‌های گرم محبوب هستند.

 

  1. گروه مدیترانه‌ای (Mediterranean): عطرهای این گروه به ترکیبات متنوعی از گل‌ها، میوه‌ها و گیاهان مدیترانه‌ای مانند لیمو، پرتقال، گلابی و لادن تکیه می‌کنند. آنها بوی تازگی و طبیعت را به خود دارند.

 

  1. گروه مرکباتی (Citrus): نت‌ های عطر مرکباتی بر اساس میوه‌های مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و ماندارین ساخته می‌شوند. آنها بوی تازگی و انرژی را انتقال می‌دهند.

 

  1. گروه گل‌دار (Floral): این گروه عطر ها بر اساس رایحه‌ های گلی مثل رز، یاسمن، لیلیوم و زنبق تشکیل شده است. گل‌دارها بوی موزون و زنانه دارند.

 

  1. گروه چوبی (Woody): عطر های چوبی به ترکیبات چوبی مثل سدر، صندل، وتیور و چوب گایاک اتکا می‌کنند. آنها بوی چوب و گرمی را انتقال می‌دهند.

 

  1. گروه شرقی (Oriental): این گروه عطرها بر اساس ترکیبات شیرین و دلپذیری مانند وانیل، مشک، کهریز و گلاب تشکیل شده است. آنها بوی شرقی و گرم را دارند.

 

  1. گروه چرمی (Leather): عطرهای چرمی به بوی چرم و ترکیبات مشابه از جمله دود، تنباکو و عسل تکیه می‌کنند. آنها بوی شدید و مردانه دارند.

 

هر گروه بویایی خود ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارد و به سلیقه شخصی و موقعیت استفاده بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *